Home » Nieuws » Stephan Polderman opnieuw leider in Klasse T2

Stephan Polderman opnieuw leider in Klasse T2

Datum : 14/07/2010 - Tekst : COMMUNIQUE - PERSBERICHT - Fotos : Fotomediaservice

Stephan Polderman wou afgelopen weekend de leiding in de Klasse T2 van de BTCS heroveren en is daar met brio in geslaagd.

Reeds tijdens de kwalificaties ging de restaurantuitbater uit het Nederlandse Sluis als een pletwals over de concurrentie. Hierbij zette hij met een rondetijd van 2’40”937 zelfs de chrono van Jaap van Lagen tijdens de 12 Hours BTCS scherper. Tweemaal op de pole dus voor de twee races van 60 minuten. Tijdens de eerste kwalificatie parkeerde hij zijn super Clio op de 10de startrij algemeen. De voornaamste belagers in T2 stonden minstens vijf plaatsen achteruit. Tijdens de tweede sessie schakelde hij nog een tandje bij en mocht starten op de 9de startrij.
“Ook de kwalificatie is voor mij een belangrijk onderdeel. Ik tracht me steeds tussen de T3-wagens te parkeren. Zodoende kan ik reeds tijdens de start mee met de snellere wagens en reeds vroeg in de wedstrijd een gat trekken met de concurrentie. Niet onbelangrijk bij korte wedstrijden”, aldus de snelle Nederlander.
In het kader van de 25 Uren VW Fun Cup reed de BTCS wedstrijden van 60 minuten in plaats de reguliere 90 minuten. En daar hadden de heren piloten achteraf geen spijt van. Het was bloedheet in en rond het circuit van Francorchamps, terwijl de omstandigheden in de wagens opliepen tot echte sauna’s. Maar dan wel met brandvrij ondergoed, raceoverall, helm en handschoenen. Quasi onmenselijk.
Ook Polderman was compleet uitgeteld, maar supergelukkig na de twee races. “Ik heb gewoon alles gegeven. Tijdens de eerste race is alles vlekkeloos verlopen. Ik kon een mooie voorsprong uitbouwen terwijl mijn grootste belagers in het kampioenschap, de broers Grouwels, pas vierde eindigden. Zodoende was mijn doel reeds bereikt en kon ik naar de start van de tweede manche als nieuwe leider in het kampioenschap. Tijdens de start van de tweede heat was er net achter mij de massale crash, waar ik gelukkig niet in betrokken was. Alles verliep opnieuw vlot tot net voor het einde de motor begon te sputteren. Ik dacht meteen aan benzineproblemen en deed een extra pitstop. Bleek dat de druk in de benzinetank door de extreme temperatuur te groot was met gevolgen voor de inspuiting en de computer. De benzinetank stond volledig bol en zelfs de bevestigingen hadden het begeven. Na het ontluchten ging het beter. Bij het buitenrijden bleek dat ik in de laatste ronde zat en had geen idee in welke positie ik me bevond. Ik zag de bui reeds hangen, maar achteraf bleek dat mijn voorsprong groot genoeg was om tweede te eindigen na de Honda Integra van Barwell Motorsport. Ik had aan de meet nog 17 seconden over op Grouwels en 30 seconden op Stevens. Ik had uiteraard liever tweemaal gewonnen, maar Barwell vormt geen bedreiging inzake de verdere afwikkeling van het kampioenschap.
In de tussenstand pakt Polderman dus opnieuw de leiding in T2 en buigt de achterstand van 3 punten om in een voorsprong van 6 punten op de broers Grouwels en 17 punten op Xavier Stevens. “Na Dijon waren we toe aan een inhaalbeweging. Met winst tijdens de 12 Uren van Spa met Jaap van Lagen en nu een eerste en een tweede plaats scoren we 37 op 40 en daar zijn we héél tevreden mee”, besluit de Monster Energie-rijder. (PERSBERICHT)

MEER FOTOS

< Terug naar de nieuws